بازخوردها در مورد طرح گفتمان انجمن

از معرفت بینامتنی سپهر محمدی
پرش به ناوبری پرش به جستجو

نقد ها

نقد مهندس سعید فرمد مورخ ۲۲ـ۲ـ۱۴۰۳

در تاریخ ۱۴ـ۹ـ۱۴۰۳ آقای فرمد چنین فرمودند:

باسلام.

بنده دراردیبهش امسال نسبت به متن اقای طاهری نظردادم وبرای شما(مهندس یزدیزاده) واقای طاهری فرستادم.

سوالم اینستکه ایا نوشته بنده بعنوان یک نظرانتقادی درکمیته برنامه ریزی مطرح شده یا نه؟

فکرنمی کنم اقای طاهری مطرح کرده باشند دراینصورت کمیته مذکور چطوربدون بررسی انتقادات ان متن راتایید کرده ؟

اگرهم بررسی کرده باشند به نویسنده که من باشم بازخوردی نداده اند.

بنظرم روش اصولی دراین مورد عمل نشده .

کمیته باید بعدازدریافت متن پیشنهادی باتوجه به اهمیت موضوع ازاعضانظرخواهی می کرد وبااصرار دیگران را تشویق به نظردادن می کرد تا هم متن پخته ترشودهم حداکثراجماع دران بوجوداید.

همانطورکه قبلا عرض شد این مطلبی نیست که دریک جمع محدود بایک رای گیری به نتیجه برسد واگرافراداحساس تحمیل کنند عملا اجرانخواهدشد.

همچنین باز در همان تاریخ فرمودند:

باسلام مجدد.البته اقای طاهری با من راجع به نقدهایم صحبت کردند ولی چون ایشان نویسنده متن بودند پاسخ ایشان کافی نیست وطبیعتا ایشان ازمتن خوددفاع کردند ومن هم قانع نشدم.

ولی اینکه جمع بندی نظرات وارائه به کمیته هم توسط ایشان انجام شده(که من اصلا درجریان چگونگی ان ونحوه بیان ونحوه تصمیم گیری کمیته نیستم)کاملا اشتباه است وبایدخودکمیته قبل ازتصمیم گیری با منتقدین صحبت می کرد نه اینکه اقای طاهری جمع بندی نظرات را به کمیته ارائه دهد!

بازاین سوال هست که درکمیته ایا متن های انتقادی خوانده وبررسی شده یا تنها به جمع بندی اقای طاهری که فرضا فلان نقد دریافت شده وپاسخ داده شده اکتفا گردیده؟

نقد مهندس وحید بهرادمهر ۳ـ۳ـ۱۴۰۳

نقد مهندس حامد سحابی ۷ـ۹ـ۱۴۰۳

فرید جان سلام

ببخشید که با تأخیر پاسخ میدهم

در مورد فایلی که فرستادی من تقریبا با تمام بندها و اشارات آن موافقم ولی به نظرم کاملا سلبی است و برای تصفیه انجمن از بعضی مانع تراشی ها بکار می آید.

به نظر من بهتر است این بندها خلاصه تر شوند و به جای آن به گشایشهایی که دین داری به طور اعم و اسلام و قرآن به طور اخص برای زندگی مردم ایجاد میکند پرداخت.

به علاوه به نظرم هویت انجمن نباید بر گذشته آن گره بخورد بلکه با الهام از قرآن و سنت باید هویتی رشد یابنده برای آن ترسیم نمود.


ربنا هب لنا من لدنک رحمتا و هیئ لنا امرنا رشدا

انشاءالله

نقد آقای محمدحسین اسد الله زاده ۲۰ـ۶ـ۱۴۰۳

نقد مهندس سپهر محمدی مورخ ۱۳ـ۷ـ۱۴۰۳

در تاریخ ۱۳ـ۷ـ۱۴۰۳ آقای سپهر محمدی، این متن را در پاسخ به آقای فرید طاهری در گروه شورا قرارداد:

سلام و درود،

این متن متاسفانه یک بیانیه دینی است، که عمیقا با اساسنامه موجود که تکیه بر فرآیندها دارد، تفاوت ماهوی دارد، و تکیه بر فرآورده ها دارد.

چطور و کجا و در طی چه فرآیندی چنین متنی نگاشته شده است؟

این متن به دید من انجمن را تبدیل به یک فرقه می کند. و فرقه گرایی، مبتنی بر قرآن، شرک است. و طبیعتا انسانهای وارسته و آزاده حاضر نخواهند بود ذیل آن فعالیت کنند.

من البته عضو شورا نیستم، اما به دوستان تهیه کننده این متن هشدار می دهم که به جای تکیه بر فرآورده خاص فکری، بر فرآیندهایی که لازمه یک فضای آزاد اندیشی است، تاکید کنند.

به عنوان نمونه، در متن تاکید فراوانی به انحصار هدایت در زمان نزول وحی قرآن شده است، خوب در زمان های پیش و پس آن چه می شود؟ یا آیا ختم نبوت، ختم وحی است؟ یا از بزرگترین توانایی انسان که همانا خلق، به اذن الله است اغماض و حتی نفی شده است.

یا با تاکید بر «من الله»، «من لدن الله» فراموش شده است.

یا مثلا وجود مبارک عیسی مسیح که کلمه خداوند بود و به واسطه کلمه خداوند، کل آسمانها و زمین، خلق شد اساسا فراموش شده است.

یا دهها و صدها بار که در قرآن که خلق انسان و ملائکه و فرستادن فرشتگان و وحی به انسانها با ضمیر متکلم مع الغیر آمده است، به سادگی به روایت مرسوم و رایج، لابد به حساب نادانی نویسندگان قرآن، گذاشته شده است.

ضمنا در متن دایما از یک روایت رایج سخن رفته است که خود این روایت رایح، پیش فرض گرفته شده است، تعریف نشده است و نامشخص است.

به هر روی، من گام نهادن در چنین مسیری را «آغاز پایان انجمن اسلامی مهندسین» ارزیابی می کنم و به شورای مرکزی هشدار می دهم که هر گونه تاکید بر فرآورده ها، خلاف روش قرآن و ره به ترکستان بردن است.

بر فرآیندها تاکید کنیم، بر حفظ فضای گفتگو، بر آزاد اندیشی، بر عدل و عقل و توحید حقیقت و وارد جزئیات در مقام شورای مرکزی و انجمن نشویم که خلاف اساسنامه فعلی و اولیه انجمن است

بیانیه ۸ نفره مورخ ۲۱ـ۷ـ۱۴۰۳

در پی این موضوع طبیعتا چالش هایی در انجمن به وجود آمد و گروهی در نقد این طرح گرد هم آمدند و گفتگو هایی داشتند که بعضا حاصل جلسات حضوری بود.

گروه مذکور شامل آقایان مهندسین(به ترتیب حروف الفبای فامیل):

  • محمدحسین اسدالله زاده
  • وحید بهرادمهر
  • علیرضا جدیدیان
  • حامد خانجانی
  • سید امیر خرم
  • سعید فرمد
  • علی اصغر گواهی
  • سپهر محمدی

در تاریخ 21_7_1403 بیانیه ای را به امضا رساندند که متن آن به این شرح است:

نقد مهندس سید امیر خرم ۱۳ـ۹ـ۱۴۰۳

در تاریخ ۱۳ـ۹ـ۱۴۰۳ چنین فرمودند:

جناب یزدی‌زاده عزیز، ضمن عرض سلام. متن تهیه شده توسط فرید جان علاوه بر اشکالات محتوایی که دوستان بعضا" به آن اشاره کردند، همانطور که قبلا" نیز نوشتم از نظر شکلی نیز شباهتی به مرامنامه یا متنی مُبَین یک گفتمان تشکیلات فرهنگی ندارد. لذا اصرار بر حفظ آن به عنوان متن اصلی، به نظر بنده نه صلاح است و نه صحیح. برای اطلاع دوستان چند کتاب در ارتباط با مفهوم گفتمان و تحلیل گفتمان را نام خواهم برد که اگر دوستی مایل بود، بتواند دقیق‌تر به موضوع بپردازد.

ذیلا" مشخصات چند کتاب را در رابطه با مفهوم گفتمان خدمت دوستان معرفی می‌کنم تا دوستان علاقمند مطالعه بیشتری در این خصوص داشته باشند. قطعا" تعداد کتابهای نوشته یا ترجمه شده در این حوزه، بسی بیش از این تعداد است.

۱- تحلیل گفتمان، روش‌ها و حوزه‌ها. انتشارات سمت

۲- تجزیه و تحلیل نشانه- معناشناختی گفتمان. دکتر حمیدرضا شعیری. انتشارات سمت.

۳- تحلیل گفتمان سیاسی. نوشته جمع نویسندگان. انتشارات تیسا.

۴- تحلیل گفتمان انتقادی. نوشته نورمن فرکلاف. انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.

۵- نظریه و روش در تحلیل گفتمان. نوشته لوییز فیلیپس. نشر نی.

۶- زبان، گفتمان و سیاست خارجی. نوشته مجید ادیب‌زاده. نشراختران.

۷- مقدمه‌ای بر نظریه‌های گفتمان. نوشته دایان مک‌دانل. نشر فرهنگ گفتمان.

۸- راهنمای گفتمان‌شناسی انتقادی. نوشته جان فلاوردو، جان ریچاردسون. نشر لوگوس.

۹- گفتمان. دیوید هوارث. نشر آشیان.

۹- مطالعاتی در تحلیل گفتمان. نوشته ون دایک. دفتر مطالعات و توسعه رسانه.

۱۰- جامعه و گفتمان. نوشته ون دایک. نشر نگاه معاصر.

۱۱- گفتمان، هویت و مشروعیت. نوشته مجید خسروی راد. نشر لوگوس.

۱۱- گفتمان و جامعه. نوشته حمید عضدانلو. نشر نی.

۱۲- گفتمان. نوشته سارا میلز. نشر هزاره سوم.

۱۳- گفتمان شناسی رایج و انتقادی. نوشته لطف‌الله یارمحمدی. نشر هرمس.

۱۴- تحلیل گفتمان دینی. نوشته حسن بشیر. نشر لوگوس.

۱۵- قدرت، گفتمان و زبان. نوشته سید علی‌اصغر سلطانی. نشر نی.

تلاش خواهم کرد فایل صوتی یک دوره تحلیل گفتمان را نیز در گروه تلگرامی "علاقمندان به فلسفه" که جناب یزدی‌زاده زحمت آن را کشیدند، برای استفاده علاقمندان به موضوع گفتمان و تحلیل گفتمان، قرار دهم.

همچنین در تاریخ ۱۴ـ۹ـ۱۴۰۳ چنین فرمودند:

به نظر بنده متونی اینچنین، دارای اشکالات چندی هستند که مواردی از آن را مثال میزنم.

اول: متنی که مبتنی بر یک نگاه خاص دینی باشد، به معنای آن است که تنوع در اندیشه دینی را به رسمیت نمی‌شناسد و این شیوه در اصول با روشنفکری دینی مغایرت دارد. در عین‌حال که این‌ نگاه در درازمدت نیز مجموعه را دارای رکود فکری کرده و از حَیّض‌انتفاع ساقط خواهد کرد.

دوم: چنین نگاهی مبتنی بر دست‌یابی به تمامی حقیقت دین است و این نیز به دین ایدئولوژیک بیشتر همخوانی دارد تا دین روشنفکرانه.

سوم: اگر قرار باشد تمامی کسانی که قصد ورود به انجمن اسلامی را دارند، چون ما بی‌اندیشند، یعنی انجمن رسالتی در جهت ارتقاء اندیشه اعضاء برای خود قائل نیست و خود را در تضارب آراء ضعیف می‌پندارد.

چهارم: وقتی مجموعه‌ای قائل به تضارب آراء و دیدگاههای مختلف در درون خود نباشد، قطعا" از تاثیر‌گذاری در بیرون خود نیز عاجز خواهد بود.

در تاریخ ۵ـ۱۲ـ۱۴۰۳ چنین فرمودند:

این متن‌ِ مفید(خلاصه نقد آقای فرمد) می‌تواند در تدوین مرامنامه انجمن مورد استفاده قرار گیرد. متن تهیه شده اولیه هیچ شباهتی به یک مرامنامه تشکیلات فرهنگی ندارد. تغییر نام آن به گفتمان نیز خطایی بود که صورت گرفت چرا که گفتمان اصولا" فراتر از یک متن مکتوب است و از جمله معادل‌های بکار رفته برای آن کلمه "فرهنگ" است. در عین‌حال که غرض از تهیه این متن، مکمل ساختن آن در کنار اساسنامه انجمن است که می‌توان بدان نام مرامنامه داد و در قالب یک مرامنامه تشکیلاتی، این نقیصه را مرتفع نمود.

نقد آقای مهندس سید صالح هندی ۶ـ۱۰ـ۱۴۰۳

پیشنهادهای مطرح

پیشنهادات آقای مهندس سعید فرمد ۲۵ـ۷ـ۱۴۰۳

  • پیشنهادات آقای مهندس سعید فرمد مورخ ۲۵ـ۷ـ۱۴۰۳:

باسلام.

بنده درجلسه اخیرشوراشرکت کردم ولی بعلت ضبق وقت وتعددموارددردستورقکرنمی کنم درشورا وقت کافی برای بحث دراین موارد وجودداشته باشد وبهتراست شورا کارگروهی تشکیل دهد(که پیشنهادشما(مهندس بهرادمهر) هم بود) که اختصاصا به این موضوع رسیدگی کند شامل:

۱-ایا تدوین متنی بعنوان هویت انجمن ضرورت دارد یا طبق روال فعلی کارادامه یابد؟(همانطورکه اقای یزدیزاده هم تاکیدکردند)

۲_درصورت تایید لزوم متن مذکورکارکرد ووظیفه ان متن چیست؟ارشادی ست یا الزامی؟

۳-انطور که درصورتجلسه شنبه(بیانیه ۸ نفره) ما اورده ایم به لزوم متن بصورت حداقلی وارشادی اشاره کرده ایم که دراین مورد هم درکارگروه باید بحث شود.

۴_اعضای کارگروه متنوع ودارای نظرات مختلف باشند والبته ازانشقاق واختلاف درانجمن حتی المقدور باید اجتناب کردوجلسه شنبه هم بمعنای اختلاف نیست بلکه برعکس تلاشی برای رفع اختلاف است. وباتشکیل کارگروه لزومی به ادامه جلساتی مثل روز شنبه شایدنباشد ونظرات درکارگروه مطرح خواهدشد.

پیشنهاد آقای مهندس سید صالح هندی ۶ـ۱۰ـ۱۴۰۳

آقای مهندس سید صالح هندی یک پیشنهاد ۱۲ ماده ای با حفظ اصول و تغییر در فروع طرح ارایه کرده اند که حتما آن را در انتهای فایل ارایه شده ملاحظه فرمایید:

پیشنهاد مهندس سپهر محمدی ۵ـ۱۱ـ۱۴۰۳

این پیشنهاد به تعداد اعضای کمیته ۸ نفره چاپ شد و در تاریخ ۵ـ۱۱ـ۱۴۰۳ در اختیار آنان قرار گرفت اما رییس کمیته از اعلام وصول آن خودداری کرد.

پیشنهاد هوش مصنوعی

نقل قول از آقای سپهر محمدی:

سلام از هوش مصنوعی خواستم مبتنی بر اهداف 17 گانه انجمن مهندسین یک گفتمان 7 ماده ای با تریب منطقی ارائه کند و در نهایت ازش خواستم که همه عناوین با یک حرف فارسی آغاز شود و ترتیب منطقی به آن بدهد تا در ذهن بیشتر بماند و این را گرفتم:

بله، ترتیب منطقی و فرآیندی که پیشنهاد می‌دهید بسیار مناسب است. بر اساس این ترتیب، می‌توانیم مراحل را به صورت زیر تنظیم کنیم:


1. فردیت:

- تقویت ایمان و ارتقاء سطح آگاهی و فرهنگ اسلامی اعضا به عنوان پایه و اساس.


2. فروتنی:

- ترویج روح ایثار و خدمت به آرمان‌های ملی و اسلامی، که به تقویت ارتباطات اجتماعی کمک می‌کند.


3. فکر:

- تأمین فضای آزاداندیشی و تعامل بین افکار دینی و اجتماعی، که به تبادل نظر و ایده‌ها منجر می‌شود.


4. فهم:

- مبارزه با جهل و خرافات و ترویج فهم صحیح از دین بر اساس قرآن و سنت نبوی.


5. فراهم‌سازی:

- برقراری ارتباط مؤثر بین اعضا و فراهم‌سازی همکاری در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی.


6. فراگیری:

- تحکیم احساس هویت و وحدت اسلامی و گسترش علایق نسبت به مسلمانان ایران و جهان.


7. فرهنگ:

- ترویج فرهنگ غنی و پویای اسلام اصیل به عنوان نتیجه نهایی و هدف کلی.


این ترتیب منطقی به ایجاد یک روند پیوسته و هدفمند کمک می‌کند و می‌تواند به درک بهتر اعضا از فرآیندهای انجمن کمک نماید.

انتشار مطالب در فصل نامه پویه

  • آقای مهندس احراری، عضو انجمن و صاحب امتیاز فصلنامه پویه پیشنهاد دادند در صورت برگزاری جلسات در این زمینه مقالات صاحبنظران در فصلنامه چاپ شود.
  • https://pooyemag.com/

جمع بندی اشکالات

اشکالات شکلی

این اشکالات در نقد های مختلف مطرح شده بود:

  1. عنوان مرامنامه برای چنین متنی از عنوان گفتمان بهتر است.(خرم)
  2. افزودن تببین جنبش روشنفکری دینی و اهداف آن(فرمد)
  3. افزودن رابطه روشنفکری دینی و سیاست(فرمد)
  4. اشاره به طیف گسترده روشنفکری دینی(فرمد)
  5. نقد خرافات و زواید در اسلام اصیل با قرائت های مختلف(فرمد)
  6. گوناگونی تفکرات در نواندیشی دینی (فرمد)
  7. اهمیت فاصله گرفتن از تجدیدنظرطلبی در تفکر دینی و مرزهای نواندیشی(فرمد)
  8. ترکیب نوگرایی دینی و نو اندیشی دینی بهتر از روشنفکری دینی است(محمدی)
  9. متن باید حداقلی و فراگیر باشد و نه حداکثری بخشی(محمدی)
  10. متن باید بر فرآیندها تاکید کند نه بر فرآورده ها(محمدی)
  11. نتیجه این متن فرقه گرایی است نه اسلام گرایی(محمدی)
  12. بدون معرفی روایت رایج به نقد آن پرداخت شده است(محمدی)
  13. لزوم تاکید بر حفظ فضای گفتگو، بر آزاد اندیشی، بر عدل و عقل و توحید حقیقت(محمدی)
  14. عدم رسمیت شناختن تنوع اندیشه دینی(تنوع فکری نادیده گرفته می‌شود؛ رکود فکری نتیجه‌اش است.)(خرم)
  15. دستیابی به تمامی حقیقت دین و ایدئولوژیک شدن(دین ایدئولوژیک؛ حقیقت مطلق؛ انعطاف‌ناپذیر)(خرم)
  16. عدم ارتقاء اندیشه اعضا(یکسان‌اندیشی؛ رشد فکری متوقف می‌شود)(خرم)
  17. تضارب آراء و تاثیرگذاری بیرونی(بدون تضارب آراء؛ تاثیرگذاری بیرونی ناممکن می شود)(خرم)
  18. متن موجود، کاملا سلبی است و برای تصفیه انجمن از بعضی مانع تراشی ها بکار می آید.(سحابی)
  19. باید بر گشایشهایی که دین داری به طور اعم و اسلام و قرآن به طور اخص برای زندگی مردم ایجاد میکند پرداخت.(سحابی)
  20. هویت انجمن نباید بر گذشته آن گره بخورد بلکه با الهام از قرآن و سنت باید هویتی رشد یابنده برای آن ترسیم نمود.(سحابی)
  21. عنوان گفتمان اشتباه است(بهرادمهر)
  22. تفتیش عقاید با آزاد اندیشی که مشی بزرگان انجمن بوده است در تضاد است(بهرادمهر)
  23. تفتیش عقاید در تضاد آشکار با اساسنامه انجمن است. هر مهندس مسلمان ایرانی که شهرت به خلاف اخلاق و تقوا نداشته باشد، می تواند با معرفی دو نفر عضو انجمن شود.(بهراد مهر)
  24. این طرح در اجرا ممكن است منتج به دورويي و تزوير شود(اسدالله زاده)
  25. نمي توان اين طرح را جز از طريق تفتيش عقايد داوطلب كسب كرد. انجمن ناگزیر به پرونده سازی خواهد شد!(اسدالله زاده)
  26. تعداد بندهای سند (23 مورد) بسیار زیاد و خارج از عرف و حوصله مخاطب است.(سید صالح هندی)
  27. بهتر بود بندها براساس اهمیت مرتبط می‌شدند تا خواننده با یک ساختار فکری این روند را دنبال کند.(سید صالح هندی)
  28. برای خودداری از تطویل سند بهتر بود بود آدرس‌ها و منابع در پایان می‌آمد.(سید صالح هندی)
  29. بندها تکراری و دارای مشترکات زیاد می‌باشند. (مثل بندهای 9 و 10 و 11 و 19 و ...).(سید صالح هندی)
  30. برخی از بندها بسیار ریز و با جزییات (مثل بند 21) و شبیه دستورالعمل اجرایی و در برخی موارد بسیار نامفهوم (مثل بندهای 22 و 23) تهیه شده که خود این عاملی شده است برای ایجاد سوء تفاهم و عدم اتفاق نظر اعضا.(سید صالح هندی)
  31. در بندهای 4 و 7 و 8 و 9 و 10 موضوع علم غیب مطرح شده است. در بند 6 و 3 موضوع معجزه تکرار شده است. در بندهای 7 و 2 موضع ربوبیت تکرار شده است. مفهوم مشترک بند 4 و 5 و بخشی از بند 3. ذکر مثال در برخی از بندها مثل 8 و 20 که اصلاً مصطلح نیست.(سید صالح هندی)
  32. بندها باید ساده و روان تنظیم شود تا بتوان از آنها حداکثر افراد برداشت واحد داشته باشند.(سید صالح هندی)
  33. به اعتقاد بنده این سند بجای اینکه مبتنی بر اشتراکات تنظیم شود مبتنی بر افتراق‌ها تنظیم شده است.(سید صالح هندی)
  34. سند نه تنها مبتنی بر تفاوت‌ها و اختلاف‌ها و افتراق‌ها تنظیم شده است بلکه کلمات حساسیت‌زا بسیار پرتکرار استفاده شده است. به عنوان مثال 7 بار کلمه خرافات و 5 بار کلمه قشری‌گری و 7 بار کلمه غیب و 13 بار کلمه عقل و مشتقات آن و هم چنین شفاعت و درخواست حاجت و معجزه و ولایت‌پذیری که از آنها می‌توان برداشت‌های متفاوت داشت و این عامل نیز باعث سوء تفاهم‌های فراوان شده است.(سید صالح هندی)

اشکالات روشی

  1. آیا نقد ها در کمیته برنامه ریزی یا کمیته ۸ نفره مطرح شده است؟ به نظر می رسد نقد ها فقط توسط مهندس طاهری بررسی می شود. اگر چنین است پس چطور این کمیته ها بدون بررسی انتقادات به جمع بندی رسیده اند؟(فرمد)
  2. اگر نقد ها بررسی شده اند شایسته این بود که به نویسنده ها بازخوردی داده می شد که داده نشده است.(فرمد)
  3. کمیته ها(کمیته پژوهش یا کمیته ۸ نفره) باید بعداز دریافت متن پیشنهادی با توجه به اهمیت موضوع ازاعضاء نظرخواهی می کرد و حتی بااصرار دیگران را تشویق به نظر دادن می کرد تا هم متن پخته تر شود هم حداکثر اجماع در آن به وجود آید.(فرمد)
  4. گفتمان انجمن مطلبی نیست که دریک جمع محدود بایک رای گیری به نتیجه برسد واگر افراد احساس تحمیل کنند عملا اجرا نخواهد شد.(فرمد)
  5. اینکه جمع بندی نظرات وارائه به کمیته هم توسط یک شخص(مهندس طاهری) انجام شده(که من اصلا درجریان چگونگی آن ونحوه بیان و نحوه تصمیم گیری کمیته نیستم)کاملا اشتباه است و باید خود کمیته قبل از تصمیم گیری با منتقدین صحبت می کرد نه اینکه آقای طاهری جمع بندی نظرات را به کمیته ارائه دهد!(فرمد)
  6. باز این سوال هست که در کمیته آیا متن های انتقادی خوانده و بررسی شده یا تنها به جمع بندی آقای طاهری که فرضا فلان نقد دریافت شده و پاسخ داده شده اکتفا گردیده است؟
  7. باید پیشتر مشخص شود که وظیفه این متن چیست؟ آیا برای اعضاء ارشادی ست یا الزامی؟(فرمد)
  8. آیا بناست متن حداقلی و فراگیر باشد یا حدکثری و بخشی؟(محمدی)
  9. اعضای کمیته ها باید متنوع و دارای نظرات مختلف باشند والبته از انشقاق واختلاف درانجمن حتی المقدور باید اجتناب کرد.(فرمد) اما به نظر می رسد کمیته پژوهش اینگونه نیست.(محمدی)
  10. از عجله در تدوین چنین متنی باید بر حذر بود و با درایت و جمع بندی حداکثری نظرات پیش رفت.(محمدی)
  11. کلیه اطلاعات و نقد ها باید با حداکثر شفافیت با اعضا به اشتراک گذاشته می شد.(محمدی)
  12. از اعضا و صاحبنظران باید سر فرصت و به صورت علنی برای اظهار نظر دعوت می شد.(محمدی)
  13. چرا کمیته ۸ نفره از دریافت پیشنهاد کتبی اعضای خودش سرباز زده است؟(محمدی)

اشکالات محتوایی

منابع مرتبط

  1. مجموعه سخنرانیهای معرفی شده توسط مهندس خرم در مورد گفتمان
  2. هنجارهای مرتنی
  3. تحلیل گفتمان، روش‌ها و حوزه‌ها. انتشارات سمت
  4. تجزیه و تحلیل نشانه- معناشناختی گفتمان. دکتر حمیدرضا شعیری. انتشارات سمت.
  5. تحلیل گفتمان سیاسی. نوشته جمع نویسندگان. انتشارات تیسا.
  6. تحلیل گفتمان انتقادی. نوشته نورمن فرکلاف. انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
  7. نظریه و روش در تحلیل گفتمان. نوشته لوییز فیلیپس. نشر نی.
  8. زبان، گفتمان و سیاست خارجی. نوشته مجید ادیب‌زاده. نشراختران.
  9. مقدمه‌ای بر نظریه‌های گفتمان. نوشته دایان مک‌دانل. نشر فرهنگ گفتمان.
  10. راهنمای گفتمان‌شناسی انتقادی. نوشته جان فلاوردو، جان ریچاردسون. نشر لوگوس.
  11. گفتمان. دیوید هوارث. نشر آشیان.
  12. مطالعاتی در تحلیل گفتمان. نوشته ون دایک. دفتر مطالعات و توسعه رسانه.
  13. جامعه و گفتمان. نوشته ون دایک. نشر نگاه معاصر.
  14. گفتمان، هویت و مشروعیت. نوشته مجید خسروی راد. نشر لوگوس.
  15. گفتمان و جامعه. نوشته حمید عضدانلو. نشر نی.
  16. گفتمان. نوشته سارا میلز. نشر هزاره سوم.
  17. گفتمان شناسی رایج و انتقادی. نوشته لطف‌الله یارمحمدی. نشر هرمس.
  18. تحلیل گفتمان دینی. نوشته حسن بشیر. نشر لوگوس.
  19. قدرت، گفتمان و زبان. نوشته سید علی‌اصغر سلطانی. نشر نی.
  20. ذهن درستکار نشر تالیف، چرا سیاست و مذهب افراد خوب را از هم جدا می کنند؟

صاحبنظران پیشنهادی

لیستی از صاحبنظرانی که پیشنهاد شده است برای چنین طرحی از مشورت با آنان بهره مند شویم:

  1. مهندس سید امیر خرم(محمدی)
  2. دکتر مسعود پدرام(محمدی)
  3. دکتر علی اکبر احمدی افرمجانی(احراری)
  4. دکتر مقصود فراستخواه نویسنده کتاب سر آغاز نو اندیشی معاصر(احراری)
  5. سوسن شریعتی(احراری)
  6. دکتر علی ملک پور - جامعه شناس(جدیدیان)
  7. دکتر سید علی محمودی(جدیدیان)